Most olvasnak:)

Most olvas

2010. január 2., szombat

Közösségi hálózatok az oktatásban

Bezsebelve a felénk áradó, megsokszorozódott szeretethullámokat, felfrissülve, az újrakezdők lendületével vetettem be magam a Tenegen oldalaiba. Marika nem hazudtolta meg magát. Az Agórán elindított újabb fórummal lendített egyet az elkényelmesedő résztvevőkön. Internetes játékok. Jó, nem jó, mire jó?

Lendületem visszafogva rájöttem, hogy nekem még bőven vannak restanciáim. :(
Vissza a közösségi hálózatokhoz.
Akkurátusan megterveztem a feldolgozást. Átnéztem az oldal felépítését. - Még így is sikerült munka közben olyan lapokra eveznem, ahová nem szándékoztam:) - Szorongva olvastam a kitűzött feladatokat. Rögtön el is határoztam, hogy visszacsavarom maximalista hozzáállásomat, s annyit fogok megvalósítani belőle, amennyi Nekem és a környezetemben élőknek még nem okoz túlzott megerőltetést:) Megpróbálom tervezni a lehetséges profitot:)

Már írtam, hogy nem tartom jó dolognak, hogy ráöntöm minden frissen szerzett tudásomat, ismeretanyagomat a jelenlegi tanulóimra. Lassan meg kell kezdenünk a vizsgákra való felkészülést. A legfontosabb cél most az, hogy a csemetéim profitáljanak a legtöbbet a felkészülés alatt. Persze ez nem azt jelenti, hogy nem fogunk próbálkozni némi WEB 2.0-val.

A csepegtetést befolyásolja a tanulói összetétel, kor, képességek, ismeretek. Nem biztos, hogy ami hatékony egy egyetemen, főiskolán, ugyanolyan hatékonysággal jön le gimnáziumban, szakközépiskolában, szakiskolában, illetve általános iskolában. Szerepet kaphat természetesen, de, hogy milyet ezt kell okosan kitalálni, megtervezni.

Havas Péter Bevezető írásában megjelennek a ma használatos tanulói hálózattípusok. Több intézmény honlapján találkoztam már jól működő intézményen belüli hálózattal, hálózat kezdeménnyel, melynek megjelenési formája leginkább a fórum.

A külső intézményi együttműködésekre leginkább a OFI honlapján leltem. Nem tekintem feladatomnak, hogy leírjam véleményemet az ÖKOiskolák hálójáról. Egy mondat csak. Nem bánom, hogy kikerültem belőle. Havas Péter jól összegyűjtötte egy jól működő intézményi hálózat működéséhez szükséges feltételeket. Hát.... - Itt van még tennivaló. -

Szóval visszatérve Havas írásához, A hálózati tanulás jó példáihoz. Kellő alapismereteket gyűjthettem hálózat jellemzőiről, működésének feltételeiről, fajtáiról, tevékenység szerinti felosztásáról, társadalmi hálózatok jellegzetességeiről. Jól bevéstem a hálózati életciklus lépéseit. Hogy mikor következzen be a szétvállás, határozza meg a kitűzött cél elérése, a hálózat résztvevőinek profitálása. Vajon, ha egy hálózatot elhagynak az "irányítók" képes önfentartásra?Kinevelődik-e egy újabb "irányító" réteg? Bitosan bekövetkezik-e a szétválás? .... Miért van az, hogy a legtöbbször anyagi források megszerzésére jönnek létre tanulói hálózatok?

Nem igazán kedvelem az elméletiesség felé hajló írásokat, de belátom, hogy szükségesek. Megfogalmazódtak bennem kérdések, mint fent is látható - s persze ez csak egy morzsája a beindult agyi tevékenységemnek.-:)

Kató Anikó bemutatója (Területi együttműködés, hálózati tanulás) a fenti írás valóságban történő megvalósítását tárta elém. Mindjárt prezentálta néhány bennem felmerült kérdésemre a választ, milyen károkat is képes okozni a társadalomban, intézményrendszerben történő folyamatos átalakítás.

Nagyon megtetszett a prezentáció végén található idézet. Talán másnak is fog. Jó lenne, ha egy jól látható helyre kerülhetne minden közösségben.

" Annak, ha egy ember nem tart lépést társaival, az lehet az oka, hogy más ritmust hall. Hagyni kell, hadd lépjen arra a zenére, amit ő hall, bármilyen lassú és távoli a dallam."

Miért vagyunk biztosak mindig abban, hogy a "mi zenénk" a jó?

A végére hagytam azon írásokat, melyekben lubickoltam, hagytam magam sodortatni az árral. Ezért is ment rá szinte egy egész estém:)

Prievara Tibor blogbejegyzései (a Tanárblogon) az e-learning eszközeiről rövidek, figyelemfelkeltőek, ösztönöznek az alkalmazás kipróbálására, további kutatásra, keresésre. Igazi nekem való csemege.
Másfél év Ning-tanteremben című írása arra ösztönzött, hogy keresgéljek még egy kicsit, hátha találok még konkrétabb leírásokat a másfél évről.
A tantermemet helyett iskolámat már létrehoztam az előző évben - alig nagyképű:) kijelentés -, valószínűleg kicsit minimalizálom a virtuális méreteimet. Én csak egy virtuális számítástechnika termet igyekszem létrehozni, abból is szigorúan egy 12.-est:) -Lassan majd csak benő a fejem...-
De ennek még forrnia kell, mint a környékünk pincéiben lévő összes új bornak.. Na de ez egy másik téma:)

Kitekintettem rögtön és azonnal, hogy megismerjem a Quizlet nevű alkalmazást, majd visszarángattam magam a saját tananyagomhoz, miközben azon elmélkedtem, mire is fogom majd használi.
Hogy mit, természetesen a Quizlet-et:)

Nem telt bele sok idő, máris feliratokat gyártottam a Word Magnets 2.0-ban. - (ITT ELÉRHETŐ), (Ha én újra "kisiskolás' tanító lehetnék!) SEGÍTSÉG A HASZNÁLATÁHOZ

Még le sem töröltem az általam készített mágnestáblát, mikor Flash játékot (ITT )
készítettem a Classtools.net-en, s a még nem működő ning-terembe EMBEDDING-eztem (beágyaztam) egy YouTube videót.

Hu. Nagyon szuper volt.
Remélem, egyszer elkészül az óratervem is, amelyben szerepet kaphat majd egy szoc. háló is., bár előtte rákeresek a "szociális hálók a tanulásban" kifejezésre, hogy hasznos linkeket szemezgessek. Tapasztalatcsere? Hát... Majd elgondolkodom. Csak megtalálok néhány blogtársat:)
Ez volt idáig a szép és jó. Mi nem tetszett?
Válasz a Tenegenen, 3 végig kattingatott kérdőív formájában egy-egy megjegyzéssel.
De csak apró betűsen, hátha nem olvassa el senki:)

3 megjegyzés:

  1. Boldog újévet Éva! Mindig rádöbbentesz, hogy mögötted kullogok... de annyira jó volt semmitcsinálni:-) Továbbra is hű olvasód...

    VálaszTörlés
  2. Éva, barangolok a blogokban, újra olvasgatlak Benneteket - már hiányzott :) - mire Hozzád értem, éjszaka lett! Beláttam, a sok okossághoz, amit itt felhalmoztál, reggel kell nekiállnom, tisztább fejjel. Majdnem elcsábultam, hogy megnézzem a Quizlet-et, de visszafogtam magamat (hopnap ISO auditunk lesz:(!! De azt nem tudtam megállni, hogy ismét - mint már annyiszor - ki ne fejezzem a csodálatomat a munkád iránt! Visszajövök, amint lehet!

    VálaszTörlés
  3. Hosszú éveken keresztül nem is tudtam, milyen jó dolog bíztató szavakat kapni:(
    Lehet, hogy ezért felejtjük el, hogy a dicséret további munkára késztet:(

    VálaszTörlés