Most olvasnak:)

Most olvas

2009. november 16., hétfő

Közös munkához egyéni vélemény

Közösen keressük a válaszokat a következő kérdésekre. Tőlem a többiekéhez:)


Milyen tanulási szokásokkal jellemezhető a mai magyar iskolás (13-18 éves) korosztály?
Tapasztalatom szerint a legtöbbször összedobják az írásbelit, s ha nagy gáz van, leülnek tanulni is (csak elolvassák többen). Igyekeznek abból élni, ami az órán elhangzik.
Ismerjük-e internetezési szokásaikat?
Az én tanulóim korosztálya Ágota tanulóihoz állnak közelebb, de tanulói szinten jelenleg a középiskolásokhoz tartoznak. Legtöbben 2-4 órát töltenek gép mellett. A közösségi oldalakat helyezik előtérbe, gyakran chatelnek és leveleznek egymással. (még akkor is, ha érzik, hogy ez a tevékenység nagyon időigényes, derül ki a felmérés alapján) Jelbeszéd szinten kommunikálnak nagyon csekély szókészlettel, beszűkült témakörben (haverok, zene, film, ritkán iskola. Hihetetlen gyorsan képesek rémhíreket terjeszteni, rettenetesen hiszékenyek. Az internetes adatbázisokat (MEK, menetrendek, Wikipédia, ...) az iskolában ismerik meg.


Mennyire fontosak számukra a virtuális közösségek?
Nagyon fontos számukra, hogy tartozzanak valahova. A családtól kisség eltávolodtak, amit nem is csodálok, hiszen többük kollégista, 4 tanuló él utógondozásban, illetve nevelőszülőknél. A 12 tanulóból 3 él teljes családban (apa, anya, testvérek). Sajnos egyre kevesebb lehetőség van közösségi programokat szervezni az iskolákban (illetve lehetne, de nagyon sok kolléga dolgozik az iskola mellett másodállásban is. Legfőként a férfiak. Nagyon kevés szakkör, sportkör működik. Az osztályokban leginkább klikkek működnek, a tanulók igyekeznek közösséget keresni az internet segítségével.) Lényeges az arctalan megjelenés. Az Iwiw, Mywip, állnak az első helyen. Ez mellett kiemelkedő szerepet tölt be a MSN, Citromail, JouTube.. SMS-t kevésbé használják. Telefonja szinte mindenkinek van, de inkább MP3 lejátszóként funkcionál.

Rájuk is igaz az, hogy „folyton be vannak kapcsolva?”
Aki otthon, illetve kollégiumon kívül tölti a hétköznapokat jellemzően bekapcsolt állapotban van. Ez nem azt jelenti, hogy folyamatosan gépezik. A kollégisták ellenben arról számoltak be, hogy a hétvégeken nagyon sok időt töltenek a számítógép mellett, időnként elfeledkezve családjukról is.


Hogyan lehetne az internetezésre fordított energiát az iskolában hasznosítani? Vannak erre eszközeink, módszereink, ötleteink?
Nagyon sokat használom a számítógépet.
Kérdések segítségével a tanulók keresik meg a neten a „tananyagot”, készítenek ezután beszámolókat.
Emailen küldök feladatlapokat, illetve magát az aznapi feladatot. Hiányzó tanulónak az órai anyagot.
Osztályfőnöki órákon gyakran töltünk ki teszteket az önismereti témakörrel kapcsolatosan.
Csoportmunkánál gyakran keresnek segítséget, forrást.
Gyakran keresek szemléltetést, mintát. Chatet már megpróbáltam felhasználni, de csak zártfelületen volt sikeres.
Ellenőrzésnél, gyakran küldik el egymásnak az elkészített feladatokat.
Megfigyelésem az, hogy nagyon vigyázni kell a helyes arány megtalálására, használni a hagyományos módszereket is.
A net használata nagyon sok időt igényel a pedagógustól is, számomra jóval több időre van szükség egy netes óra tervezéséhez, mint egy gépnélkülihez

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése